Queerrepresentatie in literatuuronderwijs
Het aanbieden van jeugdboeken over queerpersonages en de bespreking ervan door leerkrachten op de basisschool, kan de identiteitsvorming en inclusie onder jongeren bevorderen.
- Geweld in Afhankelijkheidsrelaties
Een breder aanbod van jeugdliteratuur, ter bevordering van acceptatie
Boeken kunnen fungeren als spiegels en vensters: lezers herkennen zichzelf in een verhaal, of ze maken juist kennis met perspectieven die ze nog niet kennen. Verhalen die worden verteld vanuit een queerperspectief, zullen voor de meeste leerlingen een vensterfunctie vervullen, terwijl ze een spiegel vormen voor leerlingen die zich als queer identificeren. Door meer ruimte te maken voor deze verhalen in het literatuuronderwijs, kan de persoonsvorming van deze leerlingen en hun acceptatie door leeftijdsgenoten worden bevorderd. In een onderzoek op verschillende basisscholen onderzoeken we welke beelden leerlingen hierover meekrijgen en hoe goed literatuuronderwijs kan bijdragen aan identiteits- en empathieontwikkeling.
In een eerder onderzoek is gekeken naar de bekendheid van docenten Nederlands met queerliteratuur en de manier waarop zij deze literatuur behandelen. Het literatuuronderzoek dat daarop volgde, leidde tot adviezen voor een queerpedagogische benadering van dit type literatuur.
Na afronding van dit onderzoek op het middelbaar onderwijs loopt nu een onderzoek op een aantal basisscholen in West-Brabant. Daar onderzoeken we hoe de representatie van queerpersonen in het mainstream literatuuraanbod eruit ziet, hoe leerkrachten over dit soort teksten praten in de klas en welke normen zij daarbij uitdragen. Het doel van het onderzoek is om te komen tot een bredere representatie van rolmodellen voor leerlingen in het primair onderwijs en bevordering van de acceptatie van queerpersonen.