Door samenwerking met de Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (AWVB; Tranzo, Tilburg School of Social and Behavioral Sciences, Tilburg University) is een digizine samengesteld door het lectoraat Geweld in Afhankelijkheidsrelaties, dat is ontwikkeld op basis van kennis uit recent wetenschappelijk onderzoek van de AWVB.

 

Lees hier het digizine

Looptijd
Lopend
Lectoraat
  • Geweld in Afhankelijkheidsrelaties

Een licht verstandelijke beperking (LVB) wordt bij mensen lang niet altijd herkend door professionals binnen het sociale domein en de hulpverlening. Mensen met een LVB hebben een IQ tussen de 50 en 70 en hebben daarnaast beperkingen in adaptieve vaardigheden. Dit betekent dat zij moeite kunnen hebben met conceptuele vaardigheden (zoals rekenen, schrijven, lezen, en taal en tijd begrijpen), sociale vaardigheden (zoals conflicten voorkomen of oplossen en duidelijk maken wat je wilt of voelt) en praktische vaardigheden (zoals reizen met het openbaar vervoer).

Mensen met een LVB zijn vaak oververtegenwoordigd als hulpvrager bij de gemeenten, zorgorganisaties, maar ook binnen het gedwongen kader zoals justitiële inrichtingen, verslavingsklinieken en de forensische GGZ.

De cijfers van het Landelijk Kenniscentrum LVB (2023) over die problemen zijn op zijn minst opvallend te noemen:

  • Mensen met een LVB hebben drie tot vier keer meer kans op psychische problemen. Rond de 40 tot 67% van cliënten in de GGZ functioneert op dit niveau;
  • 40 tot 60% van de mensen met een LVB heeft geen werk;
  • Een derde van de daklozen heeft vermoedelijk een LVB;
  • 30 tot 40% van de gedetineerden heeft een LVB.

De kans is dus groot dat (toekomstige) professionals in de beroepspraktijk van het sociale domein te maken hebben of krijgen met mensen met een LVB. Deze doelgroep groeit, mede doordat de maatschappij steeds complexer wordt, waardoor het lastiger wordt om zelfstandig te functioneren. Dit vraagt veel van professionals binnen het sociale domein, die geconfronteerd worden met grote, complexe en soms ernstige vraagstukken (Vereniging Hogescholen Nederland, 2018). Het wordt daarom steeds belangrijker om professionals in het sociale domein te voorzien van de nieuwste wetenschappelijk inzichten over de zorg en ondersteuning van mensen met een LVB.

 

Digizine

Het digizine is bedoeld om recente wetenschappelijke kennis over deze doelgroep, gekoppeld aan actuele thema’s, breed te delen binnen het Hbo-onderwijs. Zo kunnen diverse opleidingen inspiratie opdoen voor projecten en innovaties die bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen met een LVB.

Goed onderwijs aan (toekomstige) professionals binnen het welzijn- en gezondheidsdomein draagt bij aan de kwaliteit van leven en zorg voor mensen met een verstandelijke beperking en hun naasten. Zorgprofessionals leren en werken in een maatschappelijke context die snel verandert. Zij moeten snel, actief en proactief kunnen meebewegen met veranderingen en kansen in de zorg. Dit sluit naadloos aan bij de ambitie van Avans om flexibele en wendbare professionals op te leiden, die zich een leven lang ontwikkelen en bijdragen aan een duurzame toekomst. Dit digizine hoopt hiermee een belangrijke bijdrage te leveren aan de verbinding tussen wetenschap en beroepsonderwijs.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.