Handelingsbereidheid docenten PO-VO
Het lectoraat Cyberweerbare Organisaties onderzoekt factoren die de bereidheid van docenten in primair en voortgezet onderwijs beïnvloeden om cybercriminaliteit structureel in het curriculum op te nemen. Met literatuuronderzoek en focusgroepen worden belemmeringen en motieven in kaart gebracht. Resultaten worden begin 2025 verwacht.
- Cyberweerbare Organisaties
Aanleiding
In de huidige digitale samenleving neemt de blootstelling van jongeren aan cybercriminaliteit snel toe. Hoewel nieuwe conceptkerndoelen voor digitale geletterdheid (SLO) in maart 2024 zijn geïntroduceerd, blijft de aandacht voor het thema cyberweerbaarheid binnen het primair en voortgezet onderwijs (PO en VO) beperkt. Beschikbare lesprogramma’s zoals Hackshield, Mijn Cyberrijbewijs en De Kiesraad worden nog onvoldoende benut, wat wijst op obstakels in de implementatie door scholen. Dit onderzoek richt zich daarom op het vergroten van inzicht in de factoren die de bereidheid van docenten beïnvloeden om cyberweerbaarheid structureel te borgen in het curriculum.
Inhoud van het onderzoek
Het doel is om barrières en motieven te identificeren die van invloed zijn op de handelingsbereidheid van docenten. Ook wordt onderzocht waarom bestaande lesprogramma’s beperkt worden ingezet en welke omstandigheden bijdragen aan effectieve integratie in het onderwijs. Het onderzoek gebruikt het COM-B model (Capaciteit, Gelegenheid, Motivatie) om gedragselementen van docenten te analyseren.
Naast desk- en literatuurstudie worden interviews gehouden met focusgroepen: gesprekken met docenten van drie basisscholen en één middelbare school om belemmeringen en behoeften in kaart te brengen. Begin 2025 worden de resultaten in een rapportage opgeleverd.
Partners
Het project is onderdeel van een groter project voor visievorming en beleidsafstemming van PO en VO scholen waarin onder andere Politie Oost-Brabant, Kennisnet, Future NL, PO-VO Raad en Universiteit Utrecht participeren. De deelnemende scholen zijn Basisschool De Schakel, De Achtbaan, De Talisman en het Elzendaalcollege.
Resultaat
Het onderzoek levert inzichten in de obstakels en drijfveren voor docenten om cyberweerbaarheid te integreren in hun lesprogramma’s. De uitkomsten worden vastgelegd in een eindrapport met concrete aanbevelingen voor beleidsmakers en onderwijsinstellingen, waarmee de basis wordt gelegd voor structurele aandacht voor digitale criminaliteit in het onderwijs.